هرمز نو

دلمشغولی های یک جنوبی

هرمز نو

دلمشغولی های یک جنوبی

به بهانه روز جهانی وبلاگ

        

پاییز 82 وقتی برای اولین بار با راه اندازی وبلاگ سمت دریا فضای مجازی را تجربه کردم بجز چند وبلاگ فعال مانند بندرعباس سیتی و سیاورشن و...وبلاگ نویس چندانی در استان هرمزگان وجود نداشت این روزها اما وبلاگ و وبلاگ نویسی نه تنها در استان هرمزگان بلکه در سراسر کره خاکی پدیده ای همه گیر شده است خیلی از کسانی که شاید تا چند وقت پیش این موضوع را جدی نمی گرفتند اما این روزها با دقت و وسواس بیشتری این پدیده ی جهانی را زیر نظر گرفته اند.

در سالهای اخیر وقوع چند رویداد فرهنگی در استان هرمزگان توجه مردم این استان را نیز به سمت جایگاه ویژه ی وبلاگ نویسان سوق داد در میان این موضوعات به دستگیری خبرنگار یک هفته نامه ی محلی و پیگری های چند وبلاگ نویس ، تخریب فرهنگسرای شهید آوینی و بازتاب آن در وبلاگ های استان می توان اشاره کرد. اگر چه تا آن زمان شعاع حرکتی وبلاگ نویسان در بیشتر مواقع تا حوزه ی مسایل فرهنگی بود اما این روزها دیگر این مرزبندی ها وجود ندارد و نویسندگان وبلاگ ها خود را آزاد می دانند تا در هر موضوعی ورود کنند.

اگرچه تنوع موضوعی در صفحات وبلاگهای استان چندان به چشم نمی آید اما این تنوع در نویسنگان این صفحات کاملاٌ آشکار است این روزها در میان نویسندگان وبلاگ ها از هر صنفی را می توان سراغ گرفت : رجل سیاسی ، هنرمند ، روزنامه نگار، کارمند ساده ، پزشک ، کاسب و... البته شاید یکی ازدلایل یکنواختی موضوعی در میان وبلاگها با وجود تنوع وبلاگ نویسان اصرار همه ی آنها به نگاه از یک دریجه و الزاماٌ به یک نقطه ویک تصویر باشد موضوعی که گاهی مخاطبان این صفحات را از دیدن مطالب مشابه و گاهی کپی شده متعجب می کند.

پرداختن به مسایل و مشکلات استان یکی از موضاعات ثابت بشتر صفحات وبلاگ هاست موضوعی که گاهی استمرار در بازتاب آن به نشانه هایی از امید منتج شده است  در روزهای اخیر موضوع امنیت در بندر عباس و مرگ فریده جعفری از موضوعاتی بودند که به شکل گسترده در وبلاگ های استان بازتاب داشت. یک صدا بودن وتوجه بیشتر وبلاگ نویسها به این دو موضوع  حرکتی قابل تحسین بود. البته در این میان وبلاگ های تخصصی نیز جایگاه خاص خود را دارند این نوع بلاگ اگرچه تعدادشان اندک است  و صرفاٌ پیرامون یک موضوع خاص مطلب می نویسند اما  گاهی در حوزه ی تخصص خود بسیار مفید فایده بوده اند.

وجود شمار زیادی وبلاگ در استان هرمزگان که البته به شدت هم در حال افزایش است دست مخاطبان را برای انتخاب باز گذاشته است تا از میان صفحات مختلف بهترین ها را انتخاب کنند در این شرایط وبلاگ نویسان نیز برای اینکه همچنان در این عرصه بمانند ملزم به رعایت قواعدی می باشند.وبلاگ نویسی در صنعت رسانه اگر شرایط  برقراری اینترنت مهیا باشد شاید برای راه اندازی آن مشکلات چندانی نباشد و خیلی ها این تصور را داشته باشند که وبلاگ نویسی کا چندان دشواری نیست اما در شرایطی که آمار وبلاگ ها روز به روز بالا می رود اصلاٌ اینگونه نیست نثر وبلاگی نثری خاص است اگر سلامت نثر را به عنوان شرط اولیه بپذیریم از ویژگی های دیگر می توان به شبه ژرنالیستی بودن آن اشاره کرد در این نوع نثر ایجاز جایگاه ویژه دارد. تازگی سوژه ، مستند بودن و رعایت اصل امانت داری از دیگر موضوعاتی است که نویسندگان وبلاگ ها باید به آن توجه خاص داشته باشند. البته مسایلی مانند قالب وبلاگ و...از جمله مواردی است که باید به آن توجه داشت.

نظرات 4 + ارسال نظر
گالری عکس بازیگران سینما جمعه 12 شهریور‌ماه سال 1389 ساعت 03:40 ب.ظ http://www.parspic.ir

سلام
وبلاگ خوبی داری
به من هم سر بزن
-------------------
گالری عکس بازیگران سینما
www.parspic.ir

میناب تکنیک شنبه 13 شهریور‌ماه سال 1389 ساعت 10:56 ب.ظ http://minabtechnic.blogfa.com

سلام

برای دریافت پاسخ سوال قبل و دیدن تصاویری از واقعیت های بشاگرد دعوت دارید.

منتظر شما هستم.

علوی پنج‌شنبه 18 شهریور‌ماه سال 1389 ساعت 04:17 ق.ظ http://alialavi.blogsky.com

با مطلب « من گریستم آقای استاندار شما چطور» به روزم
http://alialavi.blogsky.com

ماهی گیر شنبه 20 شهریور‌ماه سال 1389 ساعت 09:11 ب.ظ http://mahigirali.persianblog.ir

دوست عزیز و بزرگوار هرچند دیر ولی روز جهانی وبلاگ را به همراه عید فطر تبریک عرض میکنم.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد