هرمز نو

دلمشغولی های یک جنوبی

هرمز نو

دلمشغولی های یک جنوبی

مصاحبه با خبرگزاری ایسنا

پس از انتشار دومین مجموعه شعرم با عنوان جزیره در حاشیه متن خبرگزای ایسنا شاخه ی هرمزگان مصاحبه با من انجام داد که متن آن را در زیر آورده ام: 

   

شهرجو: شعر بدون تفکر، شعری میان تهی است نمی توان شعر را در قالب واژه ها و اصطلاحات دهان پرکن ریخت
دومین مجموعه شعر یداله شهرجو شاعر هرمزگانی با نام "جزیره در حاشیه ی متن" از سوی انتشارات داستان سرا منتشر شد. یداله شهرجو در گفت و گو با خبرنگار فرهنگی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه خلیج فارس، بیان کرد: تلاشم بر این بوده که نگاهم در شعرها همان نگاهی باشد که امروز در ادبیات مطرح است و بدون اینکه اسیر تئوری بافی ها شوم، نگاهی مدرن داشته باشم. وی تئوری هایی را که امروز در جریان ادبیات قرار گرفته، واژه هایی دهان پرکن می داند و می افزاید: نمی توان شعر را در قالب این واژه ها و اصطلاحات ریخت چرا که شعر باید با حس خالص و خاص خود گفته شود. اگر شاعر درکی کامل و جامع از نیازهای جامعه و ادبیات گذشته داشته باشد و خود را با مسایل روز همراه سازد، شعر او مدرن هم خواهد بود. شهرجو با بیان اینکه شاعر باید دارای ریشه و اصالت باشد، می گوید: اگر افراد از ادبیات گذشته و امروز شناخت کاملی داشته باشند، شعر آنها در صورت مدرن بودن هم، شعری کامل است اما حاصل کار کسانی که آنا وارد معرکه ای شده اند که امروز در ادبیات ما حاکم است، نمی تواند قدرتمند باشد. به همین دلیل است که اکنون با شاعرانی روبه رو هستیم که عمر شاعریشان زود تمام می شود و پس از مدتی نه شعر به آنها نیازی دارد نه آنها به شعر. او که یکی از ویژگی های شعر امروز را حذف ادبیت از شعر می داند، اظهار کرد: اکنون قید و بندها از شعر رها شده و شاعر برای رسیدن به شعر، مسیری راحت پیش رو دارد. امروز هر واژه و تعبیری که دارای حس و حاصل تفکر باشد، می تواند در شعر به کار رود. شهرجو ادامه داد: این مسیر راحت باعث شده افراد بسیاری به شعر روی آورند و تعداد کتاب ها نیز بیشتر شود اما در واقع این مشکلی است که گریبان ادبیات امروز را گرفته است. امروز شعری که اندیشه ای در آن نهفته باشد، کم است. به اعتقاد این شاعر مینابی کسانی که وارد عرصه شعر می شوند باید مسیر طبیعی ادبیات را طی و شناخت خود را از آن کامل کنند، نیازهای امروز جامعه را بشناسند و در عین حال دنبال اندیشه در شعر نیز باشند. او می گوید: شعر بدون تفکر، شعری میان تهی است. شهرجو درخشان ترین دوره شعر هرمزگان را دهه 70 می داند و می گوید: یکی از امتیازات ویژه دهه 70 این بود که شاعران و نویسدگان برخلاف شاعران دهه 40 و 60 فرصت چاپ آثار برایشان فراهم بود، حتی آثار شاعران دهه 40 همچون کرمی و منصفی نیز در دهه 70 به چاپ رسید. از این رو اکنون مطرح ترین شاعران استان هرمزگان همان شاعران دهه 70 هستند. او خاطرنشان کرد: در دهه 70 فعالیت انجمن های شعر و ارتباط آنها با یکدیگر بیشتر بود و برگزاری کنگره ها و انجمن ها باعث ایجاد انگیزه در شاعران و نویسندگان جوان می شد. شهرجو اعتقادی به قرارگرفتن شاعر و نویسنده زیر چتر حمایتی دستگاه ها و نهادها ندارد اما می گوید: اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی می تواند در برخی زمینه ها از جمله احیا کردن انجمن ها و کنگره های شعر و قصه و حمایت از نشر کتاب های شاعران جوان به خصوص در شهرستان ها، نقش موثری ایفا کند. به گزارش ایسنا، اولین مجموعه شعر یداله شهرجو با نام "یک صندلی مقابل دریا" در سال 85 از سوی نشر مهرآوش و دومین مجموعه شعر او با نام " جزیره در حاشیه متن" در سال 89 از سوی انتشارات داستان سرا به چاپ رسیده است.

جزیره در حاشیه متن

پس از نزدیک به یک سال انتظار دومین مجموعه شعرم توسط انتشارات داستان سرا چاپ و منشر شد این مجموعه که شامل شعرهای سالهای ۸۵ تا ۸۸ من است ۶۴ صفحه است و سی شعر را در بر می گیرد. طرح جلد آن را دوست هنرمندم موسا عامری طراحی کرده است. 

علاقمندان برای تهیه آن می توانند به مراکز زیر مراجعه کنند و اگر موفق به این کار نشدند می توانند آدرس پستی خود را برای ارسال کتاب ایمیل کنند. 

این وبلاگ آمادگی درج نقد و نظرات مخاطبان عزیر را دارد.  

مراکز تهیه کتاب:

تهران : مرکز نشر ققنوس . بندر عباس : نمایشگاه کتاب جی بل  شهر کتاب واژه  کتابسرای استاد . میناب:کتابسرای تربیت کتاب فروشی عصر جدید. قشم : کتاب فروشی و لوازم التحریر محسن



«پازل»

تکه بریده از صورت این زن

باید کجای پازل قرار گیرد ؟

صفحه به شکل منحنی است

 با زنی و کودکی و مردی

و خیابانی که از میان منحنی می گذرد

و خانه ای خارج از صفحه

مرد پاورچین از حاشیه وارد می شود

به خانه فکر می کند که خارج از صفحه بنا شده

به کودک رها شده روی قوس منحنی

به درختان حاشیه جاده

به خودش

به خانه

به شانه های نحیفش زیر قوس منحنی

زن  باید...

زن باید کجای این صفحه قرار گیرد؟

اضطراب رها شده در چشم کودک

شانه های نحیف مرد

خانه بنا شده در ...

با عطسه زن

تمام وسعت صفحه روی شانه های مرد به هم می ریزد